Opetus ja kasvatuksellinen vuorovaikutus
Laajuus: 5 op
Koodi: ay410086P
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa ja ymmärtää oppimisen, sen ohjaamisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit,
kuvata opettajan/oppimisen ohjaajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus- ja opetustilanteissa,
soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun,
soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa.
Sisältö
Oppimisen peruskäsitteet ja -prosessit niihin liittyvät teoreettiset suuntaukset.
Opettajan/oppimisen ohjaajajn pedagoginen ajattelu ja toiminta.
Vuorovaikutus ja oppijan osallisuus kasvatus-, oppimis- ja opetustilanteessa.
Aktiivisen oppimisen mallit ja oppimisympäristöt.
Videomateriaali: johdantoluennot kurssiin.
Sähköista tukimateriaalia.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
Luentoa (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 27.11.2023 – su 07.01.2024
Luennot: ma 27.11., ti 28.11., ke 29.11.2023 klo 17–20
Luentojen etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/65299306344
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen pe 08.12.2023 mennessä
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa la 09.12. – su 17.12.2023
Esseesuoritusten palautus Moodleen viimeistään su 07.01.2024 mennessä
Opettaja: KT Veli-Matti Ulvinen
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Kirjallisuus
Soveltuvin osin:
Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu (A. Penttilä, suom.). Helsinki: WSOY.
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school [EBSCOhost Ebook Academic Collection – World Wide]. Washington, DC: National Academies Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917601112606252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella)Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004 tai uudempi painos). Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY. (vuoden 2001 painos käy myös)
Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Kansanen, P. (2004 tai uudempi painos). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2018, Luvut 4–8). How people learn II: Learners, contexts, and cultures. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/24783 (julkaisu löytyy myös osoitteesta https://www.nap.edu/read/24783/chapter/1)
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000 tai uudempi painos). Didaktiikan perusteet. Helsinki: WSOY.
Huom!
Katso ohjeet Ellibs-kirjojen lainaamiseen ja lukemiseen https://libguides.oulu.fi/ekirjat/ellibs
Katso Adobe Digital Editions -lukuohjelman asennusohjeet https://www.ellibs.com/fi/node/146256
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5, ks. arviointikriteerit.
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.