Opetus ja kasvatuksellinen vuorovaikutus
Laajuus: 5 op
Koodi: ay410086P
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa ja ymmärtää oppimisen, sen ohjaamisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit
kuvata opettajan, oppimisen ohjaajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus- ja opetustilanteissa
soveltaa ja kehittää ammatillisen vuorovaikutuksen taitojaan sekä oppimisen ohjaajana että oppijana, joka toimii rakentavasti osana ryhmää
soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun
soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa.
Sisältö
Oppimisen peruskäsitteet ja -prosessit niihin liittyvät teoreettiset suuntaukset
Opettajan/oppimisen ohjaajajn pedagoginen ajattelu ja toiminta
Vuorovaikutus ja oppijan osallisuus kasvatus-, oppimis- ja opetustilanteessa
Aktiivisen oppimisen mallit ja oppimisympäristöt
Katso: johdantoluennot kurssiin, jotka ovat osa kurssin luentoja.
Katso myös KT Ari Kivelän (2014) laatima tukimateriaali.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
Luentoa (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 30.09.2024 – su 24.11.2024
ma 30.09., ti 01.10., ke 02.10.2024 klo 17–20
Luentojen etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/65299306344
Kurssiesseen luonnoksen palautus Moodleen pe 11.10.2024 mennessä
Verkkotyöskentely (10 t) Moodlessa la 12.10. – su 20.10.2024
Kurssiesseen palautus Moodleen viimeistään su 24.11.2024 mennessä
Opettaja: KT Veli-Matti Ulvinen
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Kirjallisuus
Soveltuvin osin:
Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917601112606252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella).
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press. (osoitteessa https://nap.nationalacademies.org/catalog/9853/how-people-learn-brain-mind-experience-and-school-expanded-edition)
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu (A. Penttilä, suom.). WSOY.Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004 tai uudempi painos). Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY. (vuoden 2001 painos käy myös)
Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Kansanen, P. (2004 tai uudempi painos). Opetuksen käsitemaailma. PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2018, Luvut 4–8). How people learn II: Learners, contexts, and cultures. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/24783 (julkaisu löytyy myös osoitteesta https://www.nap.edu/read/24783/chapter/1)
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000 tai uudempi painos). Didaktiikan perusteet. WSOY.
Huom!
Katso ohjeet Ellibs-kirjojen lainaamiseen ja lukemiseen https://libguides.oulu.fi/ekirjat/ellibs
Katso Adobe Digital Editions -lukuohjelman asennusohjeet https://www.ellibs.com/fi/node/146256
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5, ks. arviointikriteerit.
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.