Laajuus: 5 op
Koodi: ay410086P
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa ja ymmärtää oppimisen, sen ohjaamisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit
kuvata opettajan, oppimisen ohjaajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus- ja opetustilanteissa
soveltaa ja kehittää ammatillisen vuorovaikutuksen taitojaan sekä oppimisen ohjaajana että oppijana, joka toimii rakentavasti osana ryhmää
soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun
soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa.
Oppimisen peruskäsitteet ja -prosessit niihin liittyvät teoreettiset suuntaukset
Opettajan/oppimisen ohjaajan pedagoginen ajattelu ja toiminta
Vuorovaikutus ja oppijan osallisuus kasvatus-, oppimis- ja opetustilanteessa
Aktiivisen oppimisen mallit ja oppimisympäristöt
Katso: johdantoluennot kurssiin, jotka ovat osa kurssin luentoja.
Katso myös KT Ari Kivelän (2014) laatima tukimateriaali.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Luentoa (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Ilmoittautumisaika päättyy: ma 22.09.2025
Kurssiaika: ma 29.09.2025 – su 23.11.2025
Kurssin aloitusluento ma 29.09.2025 klo 17–19
etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/65299306344
Muut luennot opiskellaan Moodlessa olevilta tallenteilta
Luentotehtävän palautus Moodleen pe 10.10.2025 mennessä
Verkkotyöskentely (10 t) Moodlessa la 11.10. – su 19.10.2025
Kurssiesseen palautus Moodleen viimeistään su 23.11.2025 mennessä
Opettaja: Veli-Matti Ulvinen
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Soveltuvin osin:
Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917601112606252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella).
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press. (osoitteessa https://nap.nationalacademies.org/catalog/9853/how-people-learn-brain-mind-experience-and-school-expanded-edition)
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu (A. Penttilä, suom.). WSOY.
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004 tai uudempi painos). Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY. (vuoden 2001 painos käy myös)
Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Kansanen, P. (2004 tai uudempi painos). Opetuksen käsitemaailma. PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2018, Luvut 4–8). How people learn II: Learners, contexts, and cultures. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/24783 (julkaisu löytyy myös osoitteesta https://www.nap.edu/read/24783/chapter/1)
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000 tai uudempi painos). Didaktiikan perusteet. WSOY.
Huom!
Katso ohjeet Ellibs-kirjojen lainaamiseen ja lukemiseen osoitteessa https://libguides.oulu.fi/ekirjat/ellibs (myös Thorium Reader -lukuohjelman asentaminen omalle koneelle).
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5, ks. arviointikriteerit.
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.