Kasvatuksen filosofiset ja eettiset lähtökohdat ja päämäärät
HUOM! Tämän kurssin voi suorittaa pääsykokeiden takia myös nopeutetusti (ks. Nopeutettu suorittaminen).
Laajuus: 5 op
Koodi: ay410088P
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
käyttää kasvatusfilosofiaan ja kasvatuksen etiikkaan liittyvää käsitteistöä eritellessään ja ratkaistessaan kasvatustyön käytännössä eteen tulevia kysymyksiä
kuvata tärkeimpiä kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja sekä analysoida näiden suhteita
soveltaa kasvatusfilosofista osaamistaan rakentavalla tavalla toimiessaan toisten kasvatusalan toimijoiden kanssa kasvatuksen filosofisten ja eettisten kysymysten yhteydessä
hahmottaa ja perustella eettisesti kestäviä työskentelytapoja osana ammatillista yhteisöä.
Sisältö
Kasvatusfilosofinen tutkimus kasvatustieteen osa-alueena, filosofisen tutkimuksen ja argumentaation luonne, filosofiset kysymykset
Kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen eettinen luonne sekä pedagogisen toiminnan eettiset kysymyksenasettelut
Kasvatuksen päämääräkysymykset ja niistä käytävä keskustelu
Kurssin taustamateriaalia: Johdatus kasvatusfilosofiaan.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
Luentoa (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 10.03.2025 – su 11.05.2025
Luennot: ma 10.03., ti 18.03., ke 19.03.2025 klo 17–20
Luentojen etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/65299306344
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen pe 04.04.2025 mennessä
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa la 05.04. – su 13.04.2025
Esseesuoritusten palautus Moodleen viimeistään su 11.05.2025 mennessä
Opettaja: Katariina Holma (verkkoseminaaritehtävien arviointi), Henri Pettersson (luennot ja kurssiesseen arviointi)
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Kirjallisuus
Soveltuvin osin:
Atjonen, P. (2004). Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina. Suomen kasvatustieteellinen seura. JYX-julkaisuarkisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-09-4
Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Leiviskä, A. (26.4.2018). Kasvatusfilosofia. Ensyklopedia Logos. Filosofia.fi. https://filosofia.fi/fi/ensyklopedia/kasvatusfilosofia
Noddings, N. (2011). Philosophy of education (3rd ed. tai uudempi). Westview Press. (E-kirjana [4th ed., 2018] EBSCOhost Ebooks)
Puolimatka, T. (1995). Kasvatus ja filosofia. Kirjayhtymä
sekä opettajan kanssa erikseen sovittavaa kirjallisuutta.
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden valinnasta ja käytöstä Moodlessa.
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5, ks. arviointikriteerit.
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.