HUOM! Tämän kurssin voi suorittaa kevään korkeakouluhakujen takia myös nopeutetusti (ks. Nopeutettu suorittaminen).
Laajuus: 5 op
Koodi: ay410088P
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
käyttää kasvatusfilosofiaan ja kasvatuksen etiikkaan liittyvää käsitteistöä eritellessään ja ratkaistessaan kasvatustyön käytännössä eteen tulevia kysymyksiä
kuvata tärkeimpiä kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja sekä analysoida näiden suhteita
soveltaa kasvatusfilosofista osaamistaan rakentavalla tavalla toimiessaan toisten kasvatusalan toimijoiden kanssa kasvatuksen filosofisten ja eettisten kysymysten yhteydessä
hahmottaa ja perustella eettisesti kestäviä työskentelytapoja osana ammatillista yhteisöä.
Kasvatusfilosofinen tutkimus kasvatustieteen osa-alueena, filosofisen tutkimuksen ja argumentaation luonne, filosofiset kysymykset
Kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen eettinen luonne sekä pedagogisen toiminnan eettiset kysymyksenasettelut
Kasvatuksen päämääräkysymykset ja niistä käytävä keskustelu
Kurssin taustamateriaalia: Johdatus kasvatusfilosofiaan.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Luentoa (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Ilmoittautumisaika päättyy: ma 02.03.2026
Kurssiaika: ma 09.03.2026 – su 17.05.2026
Johdantoluento ma 09.03.2026 klo 17–20
etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/65299306344
Muut luennot opiskellaan Moodlessa olevilta tallenteilta
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen pe 10.04.2026 mennessä
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa la 11.04. – su 19.04.2026
Esseesuoritusten palautus Moodleen viimeistään su 17.05.2026 mennessä
Opettaja: Henri Pettersson (luennot ja kurssiesseen arviointi), Jani Pulkki (verkkoseminaaritehtävien arviointi)
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Soveltuvin osin:
Atjonen, P. (2004). Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina. Suomen kasvatustieteellinen seura. JYX-julkaisuarkisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-09-4
Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Leiviskä, A. (26.4.2018). Kasvatusfilosofia. Ensyklopedia Logos. Filosofia.fi. https://filosofia.fi/fi/ensyklopedia/kasvatusfilosofia
Noddings, N. (2011). Philosophy of education (3rd ed. tai uudempi). Westview Press. (E-kirjana [4th ed., 2018] EBSCOhost Ebooks)
Puolimatka, T. (1995). Kasvatus ja filosofia. Kirjayhtymä.
sekä opettajan kanssa erikseen sovittavaa kirjallisuutta.
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden valinnasta ja käytöstä Moodlessa.
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5, ks. arviointikriteerit.
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.