Kasvatustieteen tieteenteoreettiset perusteet
Huom! Kasvatustieteen aineopinnot tulee aloittaa opiskelemalla kurssi Kasvatus- ja sivistysteoria.
Tämä kurssi olisi hyvä opiskella ennen tutkimusmenetelmäopintoja (Teoreettisen ja filosofisen tutkimuksen metodologia).
Koodi: ay411005A
Laajuus: 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
eritellä tieteenteon filosofisia lähtökohtia, niiden filosofista perusteltavuutta sekä tieteellisen tiedontuottamisen taustaoletuksia
eritellä ja vertailla kasvatustieteen tieteenteoreettisten pääsuuntausten filosofisia argumentteja sekä niihin liittyviä ongelmia ja vahvuuksia
arvioida tieteenteoreettisten oletusten ja sitoumusten merkitystä tieteelliselle tutkimustyölle ja pystyy hyödyntämään tätä ymmärrystä omissa opinnäytetöissään sekä osallistumalla tieteelliseen argumentointiin ja keskusteluun.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään seuraavia asioita:
Oman aikamme tieteenfilosofiset ja -teoreettiset pääsuuntaukset ja niiden historiallinen tausta.
Ihmistieteellisen tutkimuksen keskeiset paradigmat, niiden filosofiset taustaoletukset, vahvuudet ja ongelmakohdat.
Filosofisten ja -teoreettisten oletusten merkitys tutkimustyölle.
Suoritustapa
Luentoa (12 t), harjoituksia (16 t), itsenäistä työskentelyä (107 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 18.09. – su 22.10.2023
Johdantoluento etäyhteydellä ma 18.09.2023, klo 17–19
Johdantoluennon etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/69064248883
Muut luennot opiskellaan Moodlessa olevilta tallenteilta
Harjoitukset verkkoseminaarina Moodlessa la 30.09. – la 07.10.2023
Kurssiesseen palautus Moodleen su 22.10.2023 mennessä
Opettaja: Henri Pettersson
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Kirjallisuus
Esseetehtävän pohjaksi luetaan soveltuvin osin noin 350 sivua kurssikirjallisuutta, sisältäen sekä suomen- että vieraskielistä materiaalia. Opettajan kanssa sovitusti on mahdollista käyttää myös muuta opintojakson teemaan sopivaa kirjallisuutta.
Ensisijainen teos: Wulf, C. (2003). Educational science : Hermeneutics, empirical research, critical theory. Münster: Waxmann. (saatavana myös pdf-versiona http://www.pedocs.de/volltexte/2010/1564/pdf/Ed...ce_final_D.pdf)
Aaltola, J. (1994). Eräitä tieteenteorian peruskysymyksiä ihmistutkimuksen näkökulmasta. Kokkola: Jyväskylän yliopisto.
Hilpelä, J. (1998). Kasvatustieteellinen ajattelu. Joensuu: Joensuun yliopisto.
Kiikeri, M. & Ylikoski, P. (2004). Tiede tutkimuskohteena: Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Raatikainen, P. (2004). Ihmistieteet ja filosofia. Helsinki: Gaudeamus.
Trigg, R. (1993). Rationality & science: Can science explain everything? Oxford : Blackwell.
Trigg, R. (2000). Understanding social science: Philosophical introduction to the social sciences. Oxford: Blackwell.
Tschamler, H. (1983). Wissenschaftstheorie: Eine Einführung für Pädagogen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5 (ks. arviointikriteerit).
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.