Kasvatustieteen tieteenteoreettiset perusteet
Huom! Kasvatustieteen aineopinnot tulee aloittaa opiskelemalla kurssi Kasvatus- ja sivistysteoria.
Tämä kurssi olisi hyvä opiskella ennen tutkimusmenetelmäopintoja (Teoreettisen ja filosofisen tutkimuksen metodologia).
Koodi: ay411005A
Laajuus: 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
eritellä tieteenteon filosofisia lähtökohtia, niiden filosofista perusteltavuutta sekä tieteellisen tiedontuottamisen taustaoletuksia
eritellä ja vertailla kasvatustieteen tieteenteoreettisten pääsuuntausten filosofisia argumentteja sekä niihin liittyviä ongelmia ja vahvuuksia
arvioida tieteenteoreettisten oletusten ja sitoumusten merkitystä tieteelliselle tutkimustyölle ja pystyy hyödyntämään tätä ymmärrystä omissa opinnäytetöissään sekä osallistumalla tieteelliseen argumentointiin ja keskusteluun.
Sisältö
Oman aikamme tieteenfilosofiset ja -teoreettiset pääsuuntaukset ja niiden historiallinen tausta
Ihmistieteellisen tutkimuksen keskeiset paradigmat, niiden filosofiset taustaoletukset, vahvuudet ja ongelmakohdat
Filosofisten ja -teoreettisten oletusten merkitys tutkimustyölle
Suoritustapa
Luentoa (12 t), harjoituksia (16 t), itsenäistä työskentelyä (107 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 16.09.2024 – su 20.10.2024
Johdantoluento ma 16.09.2024 klo 17–19
Johdantoluennon etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/69064248883
Muut luennot opiskellaan Moodlessa olevilta tallenteilta
Harjoitukset verkkoseminaarina Moodlessa la 28.09. – la 05.10.2024
Kurssiesseen palautus Moodleen su 20.10.2024 mennessä
Opettaja: Henri Pettersson
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Kirjallisuus
Esseetehtävän pohjaksi luetaan soveltuvin osin noin 350 sivua kurssikirjallisuutta, sisältäen sekä suomen- että vieraskielistä materiaalia. Opettajan kanssa sovitusti on mahdollista käyttää myös muuta opintojakson teemaan sopivaa muuta kirjallisuutta.
Aaltola, J. (1994). Eräitä tieteenteorian peruskysymyksiä ihmistutkimuksen näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto.
Hilpelä, J. (1998). Kasvatustieteellinen ajattelu. Joensuun yliopisto.
Kiikeri, M. & Ylikoski, P. (2004). Tiede tutkimuskohteena: Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen. Gaudeamus.
Raatikainen, P. (2004). Ihmistieteet ja filosofia. Gaudeamus.
Trigg, R. (1993). Rationality & science: Can science explain everything? Blackwell.
Trigg, R. (2000). Understanding social science: Philosophical introduction to the social sciences. Blackwell.
Wulf, C. (2003). Educational science : Hermeneutics, empirical research, critical theory. Waxmann. (saatavana myös pdf-versiona http://www.pedocs.de/volltexte/2010/1564/pdf/Ed...ce_final_D.pdf)
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5 (ks. arviointikriteerit).
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.