Kasvatustieteen tieteenteoreettiset perusteet

Huom: Kasvatustieteen aineopinnot, erityisesti tutkimusmenetelmäopinnot tulee aloittaa tällä kurssilla ja

tätä kurssien ennen tulee suorittaa tai aloittaa Kasvatus- ja sivistysteoria 1 kurssi.

Koodi: ay411005A

Laajuus: 5op

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija

  • osaa eritellä tieteenteon filosofisia lähtökohtia, niiden filosofista perusteltavuutta sekä taustaoletuksia
  • osaa eritellä ja vertailla kasvatustieteen tieteenteoreettisten pääsuuntausten filosofisia argumentteja sekä niihin liittyviä ongelmia ja vahvuuksia.
  • ymmärtää tieteenteoreettisten perusoletusten ja sitoumusten merkityksen tieteelliselle tutkimustyölle ja pystyy hyödyntämään tätä ymmärrystä omissa opinnäytetöissään sekä osallistumalla tieteelliseen argumentointiin ja keskusteluun

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään seuraavia asioita:

  • oman aikamme tieteenfilosofiset ja -teoreettiset pääsuuntaukset ja niiden historiallinen tausta
  • ihmistieteellisen tutkimuksen keskeiset paradigmat, niiden filosofiset taustaoletukset, vahvuudet ja ongelmakohdat
  • kasvatustieteen teoriahistorialliset murrokset
  • filosofisten ja -teoreettisten oletusten merkitys tutkimustyölle

Suoritustapa

  • Luentoa (12t), harjoitukset/verkkoseminaari (16t), itsenäistä työskentelyä (107t).
  • Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Optimassa.

Opetuksen aika ja paikka

    • Kurssiaika: 23.09.-27.10.2019
  • - Luennot: ma 23.09. ja ti 24.09. sali L9, ke 25.09.2019 sali L10, klo 17-21,
    • - Luentojen Zoom-yhteys https://oulu.zoom.us/my/aykt35/
    • - Harjoitukset verkkoseminaarina Moodlessa la 05.10. - la 12.10.2019
    • - Kurssiesseen palautus Moodleen su 27.10.2019 mennessä

Opettaja: Luento: Eetu Pikkarainen / Verkkoseminaari: Teemu Hanhela

Tutor: Ilona Hakalin

Kirjallisuus

Esseetehtävän pohjaksi luetaan soveltuvin osin noin 350 sivua kurssikirjallisuutta, sisältäen sekä suomen- että vieraskielistä materiaalia.

Opettajan kanssa sovitusti on mahdollista käyttää myös muuta opintojakson teemaan sopivaa kirjallisuutta:

  • Wulf, C. 2003. Educational science.
  • Aaltola, J. 1994. Eräitä tieteenteorian peruskysymyksiä ihmistutkimuksen näkökulmasta.
  • Hilpelä, J. 1998. Kasvatustieteellinen ajattelu.
  • Holma, K. & Mälkki, K. (2011) Tutkimusmatkalla. Metodologia, teoria ja filosofia kasvatustutkimuksessa.
  • Kiikeri, M. & Ylikoski, P. (2004) Tiede tutkimuskohteena. Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen.
  • Raatikainen, P. (2004) Ihmistieteet ja filosofia.
  • Trigg, R. (1993) Rationality & Science. Can Science Explain Everything?
  • Trigg, R. (2000) Understanding Social Science. Philosophical Introduction to the Social Sciences.
  • Tschamler, H. (1983). Wissenschaftstheorie: Eine Einführung für Pädagogen.

Arvostelu:

Arviointi 0-5

Ilmoittautuminen ja maksut

Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.