Kasvatustieteen perusopintojen (A250504, 25 op) kursseja täydentävät esseesuoritukset
Kasvatustieteen perusopintojen (A250504, 25 op) kutakin yksittäistä neljän (4) opintopisteen kurssia täydentävä suoritus on yhden (1) opintopisteen laajuinen esseetehtävä, jonka kurssin vastuuopettaja ottaa vastaan ja arvioi (hyväksytty/hylätty). Täydentävä suoritus tulee ensisijaisesti tehdä kyseisen kurssin kurssiajan puitteissa.
Suorituksen tarkemmasta palautusaikataulusta ja mahdollisuudesta suorittaa täydennys vaihtoehtoisesti osallistumalla kurssin seminaarityöskentelyyn tulee neuvotella kurssin vastuuopettajan kanssa.
Kurssit, joissa tämän yhden (1) opintopisteen täydentävän suorituksen voi tehdä:
ay410067P Kasvatustieteen peruskurssi (4 op) >>> ay410084P Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena (5 op)
ay410069P Kasvatuspsykologia (4 op) >>> ay410085P Kasvu, kehitys ja oppiminen (5 op)
ay410068P Didaktiikka (4 op) >>> ay410086P Opetus ja kasvatuksellinen vuorovaikutus (5 op)
ay410070P Kasvatussosiologia (4 op) >>> ay410087P Kasvatuksen yhteiskunnallis-kulttuuriset kontekstit (5 op)
ay410071P Kasvatusfilosofia (4 op) >>> ay410088P Kasvatuksen filosofiset ja eettiset lähtökohdat ja päämäärät (5 op)
Ilmoittautuminen
Sovi ensin kurssin vastuuopettajan kanssa täydennyksen suorittamisesta. Tämän jälkeen voit pyytää koordinaattorilta (Veli-Matti.Ulvinen@oulu.fi) Avoimen yliopiston ilmoittautumislinkin kyseiseen 1 op:n täydennykseen (opintomaksu on 15 €).
Osaamistavoitteet
Täydentävän tehtävän suoritettuaan opiskelija
on perehtynyt tarkemmin kurssin sisällön avaamiin erityiskysymyksiin.
osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida tieteellistä tekstiä.
Sisältö
Kurssikohtainen kasvatustieteellinen tutkimus
Täydentävä tehtävä
Täydentävänä tehtävänä on tutkielma-tyyppinen akateeminen essee opiskelijan valitsemasta kasvatustieteellisen tutkimuksen aiheesta kurssikohtaisesti annetun aineiston pohjalta. On suositeltavaa käyttää lisäksi myös muuta oman tutkimusaiheen kannalta asianmukaista lähdeaineistoa. Seuraavassa on lista kurssiaineistoista, joita opiskelijan tulee vähintään käyttää esseetehtävissä:
410067P Kasvatustieteen peruskurssi
Huom! Mikäli tämän kurssin suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Siljander, P. (2014 tai uudempi painos). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
TAI Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. (2000 tai uudempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Helsinki: WSOY. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/johdatuskasvatustieteeseen/ oleva videomateriaali seuraavista kohdista:
Kasvatustieteen kohdeteoria: mitä kasvatus on?, sekä
Kasvatustieteen metateoria: mitä kasvatustiede on?
Vastuuopettaja: Henri Huttunen (Anniina Leiviskä)
(2 op:n suorituksen täydentäminen: Jos olet tehnyt 2 op:n laajuisen kirjallisuus- tai luento-osuuden suorituksen Kasvatustieteen peruskurssilla, niin sinun on mahdollista täydentää se 3 op:lla uuden opetussuunnitelman mukaiseksi kurssisuoritukseksi. Saat siihen tarkemmat ohjeet kurssin opettajalta.)
410068P Didaktiikka
Huom! Mikäli tämän kurssin suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu. Helsinki: WSOY.
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school [EBSCOhost Ebook Academic Collection – World Wide]. Washington, DC: National Academies Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917601112606252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella)Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/okv/johdantoluento oleva videomateriaali seuraavista kohdista:
Johdanto,
Pedagogiikka, didaktiikka,
Vaikuttajia historiassa,
Teoreettisia suuntauksia,
Opetustapahtuma 1 ja 2, sekä
Opetustapahtuma 3.
Vastuuopettaja: Veli-Matti Ulvinen
410069P Kasvatuspsykologia
Huom! Mikäli tämän kurssin suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. (2016). Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Vastuuopettaja: Anni Silvola
410070P Kasvatussosiologia
Huom! Mikäli tämän kurssin suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Aittola, T. (toim.). (2012). Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
TAI Aittola, T. (toim.). (1999). Kasvatussosiologian teoreetikoita: Uudesta kasvatussosiologiasta oppimisen kriittiseen tarkasteluun. Helsinki: Gaudeamus.Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/kyk/ oleva videomateriaali Kasvatussosiologia ennen ja nyt, osat 1 ja 2.
Vastuuopettaja: Veli-Matti Ulvinen
410071P Kasvatusfilosofia
Huom! Mikäli tämän kurssin suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
TAI Noddings, N. (2016). Philosophy of education (4th ed., tai aikaisempi painos). Boulder, CO: Westview Press.Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/kafi/home oleva videomateriaali seuraavista kohdista:
Filosofinen tutkimus,
Filosofisen tutkimuksen kohde ja näkökulma, sekä
Kasvatusfilosofian historiaa ja suuntauksia.
Vastuuopettaja: Katariina Holma
Täydentävän esseen lähtökohta
Täydentävän esseen lähtökohtana tulee olla (tutkimus)ongelma: tutkimus perustuu aina jonkin mieltä askarruttavan ilmiön ratkaisemiseen. Yleisenä lähtökohtana on opiskelijan oman ajattelun ja kurssin kasvatustieteellisen tutkimusintressin välinen yhteys. Opiskelijan tulee siis löytää jokin itseä kiinnostava ongelma, joka liittyy oleellisesti kurssin sisältöön ja annettuun aineistoon. Tästä ongelmasta tulee muotoilla esseen kansilehdelle motivoiva pääotsikko.
Hyvä täydentävä essee sisältää Johdanto-luvun, jossa avataan tarkastelun näkökulmat ja jäsennellään selkeä tutkimusongelma, jossa voi olla alaongelmia. Tämän jälkeen tulee varsinaisen käsittelyosan luvut, joissa tarkastellaan ilmiötä tutkimusongelman ratkaisun suunnassa. Essee loppuu Pohdinta-lukuun, jossa kootaan tehty tarkastelu ja vastataan tutkimusongelmaan.
Esseen muotoseikat
Esseen pituus on kansilehti, sisällysluettelo, lähteet ja mahdolliset liitteet pois lukien vähintään 5 sivua.
Fontti 12 pt Times New Roman, riviväli 1,5 ja kaikki marginaalit 2,5 cm.
Merkitse sisällysluettelo, lähdeviitteet ja lähdeluettelo asianmukaisesti. Lähdeviittausten ja lähdeluettelon osalta noudatetaan APA6-ohjeistusta (Publication manual of the American Psychological Association, 6th edition). Pikaohjeita APA6-tyyliin:
http://www.psykologia.fi/kirjoittajille/yleiset-ohjeet-kirjoittajille (otsikosta VIITTAUKSET JA LÄHDELUETTELO eteenpäin)
Katso ohjeita kirjoitelman tekoon: https://sites.google.com/edu.oulu.fi/opintokirjoitelma