Kasvatustieteen perusopintojen (A250504, 25 op) kursseja täydentävät esseesuoritukset
Kasvatustieteen perusopintojen (A250504, 25 op) kutakin yksittäistä neljän (4) opintopisteen opintojaksoa täydentävä suoritus on yhden (1) opintopisteen laajuinen esseetehtävä, jonka kurssin vastuuopettaja ottaa vastaan ja arvioi (hyväksytty/hylätty). Täydentävä suoritus tulee ensisijaisesti tehdä kyseisen opintojakson kurssiajan puitteissa.
Suorituksen tarkemmasta palautusaikataulusta ja mahdollisuudesta suorittaa täydennys vaihtoehtoisesti osallistumalla opintojakson seminaarityöskentelyyn tulee neuvotella kurssin vastuuopettajan kanssa.
Kurssit, joissa tämän yhden (1) opintopisteen täydentävän suorituksen voi tehdä:
ay410067P Kasvatustieteen peruskurssi (4 op) >>> ay410084P Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena (5 op)
ay410069P Kasvatuspsykologia (4 op) >>> ay410085P Kasvu, kehitys ja oppiminen (5 op)
ay410068P Didaktiikka (4 op) >>> ay410086P Opetus ja kasvatuksellinen vuorovaikutus (5 op)
ay410070P Kasvatussosiologia (4 op) >>> ay410087P Kasvatuksen yhteiskunnallis-kulttuuriset kontekstit (5 op)
ay410071P Kasvatusfilosofia (4 op) >>> ay410088P Kasvatuksen filosofiset ja eettiset lähtökohdat ja päämäärät (5 op)
Ilmoittautuminen
Sovi ensin opintojakson vastuuopettajan kanssa täydennyksen suorittamisesta. Tämän jälkeen voit pyytää koordinaattorilta (Veli-Matti.Ulvinen@oulu.fi) Avoimen yliopiston ilmoittautumislinkin kyseiseen 1 op:n täydennykseen (opintomaksu on 15 €).
Osaamistavoitteet
Täydentävän tehtävän suoritettuaan opiskelija
on perehtynyt tarkemmin kurssin sisällön avaamiin erityiskysymyksiin.
osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida tieteellistä tekstiä.
Sisältö
Opintojaksokohtainen kasvatustieteellinen tutkimus
Täydentävä tehtävä
Täydentävänä tehtävänä on tutkielma-tyyppinen akateeminen essee opiskelijan valitsemasta kasvatustieteellisen tutkimuksen aiheesta opintojaksokohtaisesti annetun aineiston pohjalta. On suositeltavaa käyttää lisäksi myös muuta oman tutkimusaiheen kannalta asianmukaista lähdeaineistoa. Seuraavassa on lista opintojaksojen kurssiaineistoista, joita opiskelijan tulee vähintään käyttää esseetehtävissä:
410067P Kasvatustieteen peruskurssi
Huom! Mikäli tämän opintojakson suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Siljander, P. (2014 tai uudempi painos). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Vastapaino.
TAI Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. (2000 tai uudempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. WSOY. (myös e-kirjoina Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/johdatuskasvatustieteeseen oleva videomateriaali:
Kasvatustieteen kohdeteoria: Mitä kasvatus on?
Kasvatustieteen metateoria: Mitä kasvatustiede on?
Vastuuopettaja: Henri Huttunen
(2 op:n suorituksen täydentäminen: Jos olet tehnyt 2 op:n laajuisen kirjallisuus- tai luento-osuuden suorituksen Kasvatustieteen peruskurssilla, niin sinun on mahdollista täydentää se 3 op:lla uuden opetussuunnitelman mukaiseksi kurssisuoritukseksi. Saat siihen tarkemmat ohjeet kurssin opettajalta.)
410068P Didaktiikka
Huom! Mikäli tämän opintojakson suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu. WSOY.
TAI Bransford, J. D., Brown, A. & Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school [EBSCOhost Ebook Academic Collection – World Wide]. National Academies Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917601112606252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella)Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/okv oleva videomateriaali:
Didaktisen ajattelun ydinsisältöjä
Mitä on pedagogiikka, mitä on didaktiikka?
Keskeisiä vaikuttajia didaktiikan historiassa
Opetuksen teoreettisia suuntauksia
Opetustapahtuma opetusmuotojen ja opettajan näkökulmasta
Opetustapahtuma oppilaan näkökulmasta.
Vastuuopettaja: Veli-Matti Ulvinen
410069P Kasvatuspsykologia
Huom! Mikäli tämän opintojakson suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena. Alla oleva kirjallisuus on saavatana myös e-kirjoina Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa (edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella).
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. (2016). Kasvatuspsykologia. PS-kustannus.
Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.). (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus.
Vastuuopettaja: Jenni Korpi
410070P Kasvatussosiologia
Huom! Mikäli tämän opintojakson suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena. Alla oleva kirjallisuus on saavatana myös e-kirjoina Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa (edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella).
Aittola, T. (toim.). (2012). Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Gaudeamus.
TAI Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. (2000 tai uudempi painos) Kasvatussosiologia. PS-kustannus.Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/kyk oleva videomateriaali:
Kasvatussosiologia ennen ja nyt, Osa 1
Kasvatussosiologia ennen ja nyt, Osa 2.
Vastuuopettaja: Veli-Matti Ulvinen
410071P Kasvatusfilosofia
Huom! Mikäli tämän opintojakson suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suorituksen arvosana on vähintään hyvät tiedot (3) tai hyväksytty, ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseinen 4 op:n suoritus hyväksytään 5 op:n suorituksena.
Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
TAI Noddings, N. (2016). Philosophy of education (4th ed., tai aikaisempi painos). Westview Press.Verkkosivulla https://sites.google.com/edu.oulu.fi/kafi oleva videomateriaali:
Filosofinen tutkimus
Filosofisen tutkimuksen kohde ja näkökulma
Kasvatusfilosofian historiaa ja suuntauksia.
Vastuuopettaja: Henri Pettersson
Täydentävän esseen lähtökohta
Täydentävän esseen lähtökohtana tulee olla (tutkimus)ongelma: tutkimus perustuu aina jonkin mieltä askarruttavan ilmiön ratkaisemiseen. Yleisenä lähtökohtana on opiskelijan oman ajattelun ja kurssin kasvatustieteellisen tutkimusintressin välinen yhteys. Opiskelijan tulee siis löytää jokin itseä kiinnostava ongelma, joka liittyy oleellisesti opintojakson sisältöön ja annettuun aineistoon. Tästä ongelmasta tulee muotoilla esseen kansilehdelle motivoiva pääotsikko.
Hyvä täydentävä essee sisältää Johdanto-luvun, jossa avataan tarkastelun näkökulmat ja jäsennellään selkeä tutkimusongelma, jossa voi olla alaongelmia. Tämän jälkeen tulee varsinaisen käsittelyosan luvut, joissa tarkastellaan ilmiötä tutkimusongelman ratkaisun suunnassa. Essee loppuu Pohdinta-lukuun, jossa kootaan tehty tarkastelu ja vastataan tutkimusongelmaan.
Esseen muotoseikat
Esseen pituus on kansilehti, sisällysluettelo, lähteet ja mahdolliset liitteet pois lukien vähintään 5 sivua.
Fontti 12 pt Times New Roman, riviväli 1,5 ja kaikki marginaalit 2,5 cm.
Merkitse sisällysluettelo, lähdeviitteet ja lähdeluettelo asianmukaisesti. Lähdeviittausten ja lähdeluettelon osalta noudatetaan APA7-viitteidenhallintaa.
Pikaohjeita APA7-viitteidenhallintaan:
Oulun yliopiston kirjaston sivu Tieteellisen tiedonhankinnan opas: APA-viittaustyyli, jossa myös tehdään vertailua APA6:n ja APA7:n välillä.
Oulun yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan Yliopistonlehtori Henri Petterssonin tekemä YouTube-video APA7-viittausjärjestelmän perusteista ja keskeisistä huomioitavista kohdista (kesto n. 30 min).
Veli-Matti Ulvisen tekemä erillinen APA7-ohje (PDF), johon voi myös tutustua.
Opintokirjoitelman laatimiseen löytyy myös ohjeistusta Opintokirjoitelman laatimisesta -sivustolta.