Koulutusekonomian perusteet
Koodi: ay411008A
Laajuus: 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tunnistaa koulutusekonomian peruskäsitteet, teoriat ja mallit sekä
kykenee niiden avulla jäsentämään pedagogisten instituutioiden merkitystä yksilön ja yhteiskunnan taloudellisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta.
Lisäksi opiskelija on omaksunut käsitteellisiä välineitä arvioida koulutusta koskevan päätöksenteon ja taloudellisen päätöksenteon riippuvuussuhteita.
Ydinsisältö
Opintojaksolla perehdytään koulutusekonomian teoreettisiin ja käsitteellisiin tapoihin tarkastella koulutusta. Keskeistä on hahmottaa koulutuksen yhteyttä yksilön ja yhteiskunnan taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin selittävät perusteoriat ja -mallit, sekä tunnistaa koulutusjärjestelmää koskevan päätöksenteon ja taloudellisen päätöksenteon välisiä riippuvuussuhteita.
Edeltävät opinnot
Suoritustapa
Kontaktiopetusta/luentoa (24 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Opetuksen aika ja paikka
Kurssiaika: ma 08.01. – to 22.02.2024
Luennot: ma 08.01., ti 09.01., ke 10.01., to 11.01. klo 17–22, pe 12.01.2024 klo 17–21
Luentojen etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/69064248883
Verkkotentti Moodlessa to 25.01. klo 17:00 – su 28.01.2024 klo 23:59 välisenä aikana (vastaamisaika 3 tuntia)
Ensimmäinen uusintatentti Moodlessa to 08.02.2024 klo 17:00–20:00
Toinen uusintatentti Moodlessa to 22.02.2024 klo 17:00–20:00
Opettaja: KT Kimmo Kontio
Tutor: NN
Kirjallisuus
McMahon, W. (2009). Higher learning, greater good: The private and social benefits of higher education [EBSCOhost Ebook Academic Collection – World Wide]. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917617769106252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella)
Arvostelu:
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5 (ks. arviointikriteerit).
Ilmoittautuminen ja maksut
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.