Koodi: ay411007A
Laajuus: 5 op
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
hahmottaa koulutusjärjestelmien institutionaaliset ja organisatoriset muodot niiden poliittisessa, historiallisessa, filosofisessa ja kasvatusteoreettisessa kontekstissa
tunnistaa suomalaisen koulutusjärjestelmän kytköksiä koulutuksen kansainvälisiin ulottuvuuksiin, erityisesti arviointiin
analysoida kriittisellä ja kehittävällä otteella koulutusjärjestelmän muutoksia.
Kurssi lisää valmiuksia toimia, sekä hakeutua työskentelemään kasvatuksen ja koulutuksen eri instituutioihin.
Kurssilla perehdytään suomalaiseen koulutusjärjestelmään osana kansallisia ja kansainvälisiä koulutuspoliittisia virtauksia. Huomiota kiinnitetään koulutusjärjestelmän arvioinnin kysymyksiin, koulutuksen kansainvälisiin ulottuvuuksiin sekä kansallisiin koulutusjärjestelmiin vaikuttaviin taloudellisiin ja poliittisiin tekijöihin.
Luentoa (12 t), harjoituksia (12 t), itsenäistä työskentelyä (111 t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Ilmoittautumisaika päättyy: to 08.01.2026
Kurssiaika: to 15.01.2026 – su 15.03.2026
Johdantoluento to 15.01.2026 klo 17–19
etäyhteys https://oulu.zoom.us/j/69064248883
Muut luennot opiskellaan Moodlessa olevilta tallenteilta
Harjoitukset verkkoseminaarina Moodlessa la 14.02. – su 22.02.2026 välisenä aikana
Seminaarityön palautus Moodleen su 15.03.2026 mennessä
Opettaja: Henri Pettersson
Tutor (vain Ohjatut verkko-opinnot): Ilona Hakalin
Ajankohtaiset koulutusjärjestelmiä käsittelevät suomen- ja englanninkieliset tieteelliset artikkelit tai tieteellisten teosten luvut.
Käytetään arvosana-asteikkoa 1–5 (ks. arviointikriteerit).
Katso ilmoittautumis- ja maksutiedot osiosta Yhteistyöoppilaitokset ja ilmoittautuminen opintoihin.