Kasvatustieteen aineopintojen 4 op:n opintojaksoja täydentävät esseesuoritukset
Huom! Mikäli näiden 4 op:n opintojaksojen suorittamisesta on alle 10 vuotta, ja suoritusten arvosana on vähintään hyvät tiedot (3), ei täydentävää suoritusta tarvita, vaan kyseiset 4 op:n suoritukset hyväksytään 5 op:n suorituksina. Muussa tapauksessa sovi opintojakson vastuuopettajan kanssa täydennyksen suorittamisesta. Täydentävä suoritus tulee ensisijaisesti tehdä kyseisen opintojakson kurssiajan puitteissa. Suorituksen tarkemmasta palautusaikataulusta yms. tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa. Tämän jälkeen voit pyytää koordinaattorilta (Veli-Matti.Ulvinen@oulu.fi) Avoimen yliopiston ilmoittautumislinkin kyseiseen 1 op:n täydennykseen (opintomaksu on 15 €).
Kasvatustieteen aineopintojen (A250505, 35 op) kutakin yksittäistä neljän (4) opintopisteen opintojaksoa täydentävä suoritus on yhden (1) opintopisteen laajuinen esseetehtävä, jonka opintojakson vastuuopettaja ottaa vastaan ja arvioi (hyväksytty/hylätty).
Opintojaksot, joissa tämän yhden (1) opintopisteen täydentävän suorituksen voi tehdä:
ay411004A Kasvatus- ja sivistysteoria I (4 op) >>> ay411004A Kasvatus- ja sivistysteoria (5 op)
ay411007A Koulutusjärjestelmät I (4 op) >>> ay411007A Koulutusjärjestelmät (5 op)
ay411008A Koulutussuunnittelu ja koulutusekonomia I (4 op) >>> ay411008A Koulutusekonomian perusteet (5 op)
Osaamistavoitteet
Täydentävän tehtävän suoritettuaan opiskelija
on perehtynyt tarkemmin kurssin sisällön avaamiin erityiskysymyksiin.
osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida tieteellistä tekstiä.
Sisältö
Kurssikohtainen kasvatustieteellinen tutkimus.
Täydentävä tehtävä
Täydentävänä tehtävänä on tutkielma-tyyppinen akateeminen essee opiskelijan valitsemasta kasvatustieteellisen tutkimuksen aiheesta opintojaksokohtaisesti annetun aineiston pohjalta. On suositeltavaa käyttää lisäksi myös muuta oman tutkimusaiheen kannalta asianmukaista lähdeaineistoa. Seuraavassa on lista kurssiaineistoista, joita opiskelijan tulee vähintään käyttää esseetehtävissä:
411004A Kasvatus- ja sivistysteoria
Kivelä, A., & Sutinen, A. (toim.). (2009). Teoria ja traditio. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Siljander, P. (toim.). (2000). Kasvatus ja sivistys. Gaudeamus.
Suorituksen vastaanottaa Ari Kivelä (etunimi.sukunimi@oulu.fi [ilman ääkkösiä])
Vähintään kaksi teosta seuraavista:
Kettunen, P., & Simola, H. (toim.). (2011). Tiedon ja osaamisen Suomi – Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Rinne, R., Tähtinen, J., Jauhiainen, A., & Broberg, M. (toim.). (2011). Koulutuspolitiikan käytännöt kansallisessa ja ylikansallisessa kehyksessä. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Simola, H. (2015). Koulutusihmeen paradoksit: Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Vastapaino. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Suorituksen vastaanottaa Henri Pettersson (etunimi.sukunimi@oulu.fi)
411008A Koulutusekonomian perusteet
Huom! Aihe ja muu kirjallisuus pitää sopia kurssin vastuuopettajan kanssa.
Belfield, C. (2000). Economic principles for education: Theory and evidence. Edward Elgar.
Siljander, P., Kontio, K., & Pikkarainen, E. (toim.). (2017). Schools in transition: Linking past, present, and future in educational practice [EBSCOhost Ebook Academic Collection – World Wide]. Sense Publishers. (E-kirja Oulun yliopiston kirjastossa: https://oula.finna.fi/Record/oy_electronic_oy.9917623733306252; edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston käyttäjätunnuksella)
Huom! Vähintään seuraavat artikkelit:Kimmo Kontio & Maximilian Sailer: The State, Market and Education (s. 115–136)
Dieter Timmermann: Productivity, Effectiveness, Efficiency Basic Concepts of the Economics of Education (s. 137–159)
Henry M. Levin: The Economic Payoff to Investing in Educational Justice (s. 161–188)
Suorituksen vastaanottaa Kimmo Kontio (etunimi.sukunimi@oulu.fi)
Täydentävän esseen lähtökohdat
Täydentävän esseen lähtökohtana tulee olla (tutkimus)ongelma: tutkimus perustuu aina jonkin mieltä askarruttavan ilmiön ratkaisemiseen. Yleisenä lähtökohtana on opiskelijan oman ajattelun ja kurssin kasvatustieteellisen tutkimusintressin välinen yhteys. Opiskelijan tulee siis löytää jokin itseä kiinnostava ongelma, joka liittyy oleellisesti opintojakson sisältöön ja annettuun aineistoon. Tästä ongelmasta tulee muotoilla esseen kansilehdelle motivoiva pääotsikko.
Hyvä täydentävä essee sisältää Johdanto-luvun, jossa avataan tarkastelun näkökulmat ja jäsennellään selkeä tutkimusongelma, jossa voi olla alaongelmia. Tämän jälkeen tulee varsinaisen käsittelyosan luvut, joissa tarkastellaan ilmiötä tutkimusongelman ratkaisun suunnassa. Essee loppuu Pohdinta-lukuun, jossa kootaan tehty tarkastelu ja vastataan tutkimusongelmaan.
Esseen muotoseikat
Esseen pituus on kansilehti, sisällysluettelo, lähteet ja mahdolliset liitteet pois lukien vähintään 6 sivua.
Fontti 12 pt Times New Roman, riviväli 1,5 ja kaikki marginaalit 2,5 cm.
Merkitse sisällysluettelo, lähdeviitteet ja lähdeluettelo asianmukaisesti. Lähdeviittausten ja lähdeluettelon osalta noudatetaan APA7-viitteidenhallintaa.
Pikaohjeita APA7-viitteidenhallintaan:
Oulun yliopiston kirjaston sivu Tieteellisen tiedonhankinnan opas: APA-viittaustyyli, jossa myös tehdään vertailua APA6:n ja APA7:n välillä.
Oulun yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan Yliopistonlehtori Henri Petterssonin tekemä YouTube-video APA7-viittausjärjestelmän perusteista ja keskeisistä huomioitavista kohdista (kesto n. 30 min).
Veli-Matti Ulvisen tekemä erillinen APA7-ohje (PDF), johon voi myös tutustua.
Opintokirjoitelman laatimiseen löytyy myös ohjeistusta Opintokirjoitelman laatimisesta -sivustolta.