Pedagoginen tutkimusseminaari (410072P, 5 op) – korvaava esseesuoritus
Tämä suoritus on tarkoitettu ensisijaisesti vain sellaiselle opiskelijalle, jolta juuri tämä opintojakso on jäänyt suorittamatta vanhan opetussuunnitelman (ennen 2017) mukaisesta Kasvatustieteen perusopintokokonaisuudesta (25 op).
Mikäli haluat suorittaa tämän opintojakson, ota ensin yhteyttä kurssin vastuuhenkilöön (Veli-Matti Ulvinen), jolta saat ilmoittautumislinkin kyseiseen 5 op:n suoritukseen (opintomaksu on 75 €). Huomaa, että tämä on tarkoitettu Kasvatustieteen perusopintokokonaisuuden (25 op) viimeiseksi opintojaksoksi, joten tee muut suoritukset ja mahdolliset aiempien opintojen täydennykset ensin.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
hahmottaa kasvatustieteen perusopintojen kurssisisällöt ja niiden keskinäiset suhteet
on perehtynyt ajankohtaiseen kasvatustieteelliseen tutkimukseen
osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida tieteellistä tekstiä.
Sisältö
Ajankohtainen kasvatustieteellinen tutkimus
Korvaava esseesuoritus
Korvaavana suorituksena on tutkielma-tyyppinen akateeminen essee opiskelijan valitsemasta kasvatustieteellisen tutkimuksen aiheesta. Yleisenä lähtökohtana on opiskelijan oman ajattelun ja kasvatustieteellisen tutkimusintressin välinen yhteys. Seuraavassa on lista erilaisista tutkimusteemoista, joita opiskelija voi käyttää hyväkseen oman aiheen valinnassa:
Teorian ja käytännön suhteen tarkastelu yleisen kasvatustieteen, didaktiikan, kasvatusfilosofian, kasvatuspsykologian tai kasvatussosiologian näkökulmasta
Kasvatustieteen keskeisten suuntausten näkökulmia pedagogiseen toimintaan
Näkökulmia pedagogiseen paradoksiin
Didaktisen ajattelun suhde kasvatustieteen muihin osa-alueisiin
Näkökulmia opettajan ajatteluun ja toimintaan
Kasvatusfilosofisten suuntausten näkökulmia pedagogiseen toimintaan
Näkökulmia kasvatukseen ja etiikkaan
Kasvatuspsykologisen tai kasvatussosiologisen tiedon soveltamisen mahdollisuudet ja rajoitukset pedagogisessa toiminnassa
Kasvatuspsykologisen tai kasvatussosiologisen teorian tai keskeisen käsitteen suhde johonkin kasvatustieteelliseen teoriaan tai kasvatustieteen peruskäsitteisiin
Pedagogisen tutkimusseminaarin esseen lähtökohtana tulee olla (tutkimus)ongelma: tutkimus perustuu aina jonkin mieltä askarruttavan ilmiön ratkaisemiseen. Opiskelijan tulee siis löytää jokin itseä kiinnostava ongelma, joka liittyy oleellisesti kasvatustieteen alueelle. Tästä ongelmasta tulee muotoilla esseen kansilehdelle motivoiva pääotsikko.
Hyvä pedagogisen tutkimusseminaarin essee sisältää Johdanto-luvun, jossa avataan tarkastelun näkökulmat ja jäsennellään selkeä tutkimusongelma, jossa voi olla alaongelmia. Tämän jälkeen tulee varsinaisen käsittelyosan luvut, joissa tarkastellaan ilmiötä tutkimusongelman ratkaisun suunnassa. Essee loppuu Pohdinta-lukuun, jossa kootaan tehty tarkastelu ja vastataan tutkimusongelmaan.
Pakollinen kirjallisuus
Siljander, P. (2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Vastapaino. (myös e-kirjana Oulun yliopiston Ellibs-palvelussa; edellyttää kirjautumista Haka-tunnuksella)
Siljander, P. & Kivelä, A. (toim.). (2008). Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt: Paradigmat katosivat, mitä jäljellä? Suomen kasvatustieteellinen seura.
Muu lähdemateriaali (käytettävä vähintään 6 lähdettä):
Kasvatustieteen perusopintojen kurssikirjallisuus ja luennot, tutkimusaiheesta riippuen.
Omaan aiheeseen liittyvä muu tieteellinen kirjallisuus.
Uusimpia tieteellisiä artikkeleita alan aikakausijulkaisuissa (esimerkiksi: Aikuiskasvatus, Kasvatus, Kasvatus ja aika, Niin & Näin, Nuorisotutkimus, Sosiologia).
Esseen muotoseikat
Esseen pituus on kansilehti, sisällysluettelo, lähteet ja mahdolliset liitteet pois lukien vähintään 10 sivua.
Fontti 12 pt Times New Roman, riviväli 1,5 ja kaikki marginaalit 2,5 cm.
Merkitse sisällysluettelo, lähdeviitteet ja lähdeluettelo asianmukaisesti. Lähdeviittausten ja lähdeluettelon osalta noudatetaan APA7-viitteidenhallintaa.
Pikaohjeita APA7-viitteidenhallintaan:
Oulun yliopiston kirjaston sivu Tieteellisen tiedonhankinnan opas: APA-viittaustyyli, jossa myös tehdään vertailua APA6:n ja APA7:n välillä.
Oulun yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan Yliopistonlehtori Henri Petterssonin tekemä YouTube-video APA7-viittausjärjestelmän perusteista ja keskeisistä huomioitavista kohdista (kesto n. 30 min).
Veli-Matti Ulvisen tekemä erillinen APA7-ohje (PDF), johon voi myös tutustua.
Opintokirjoitelman laatimiseen löytyy myös ohjeistusta Opintokirjoitelman laatimisesta -sivustolta.
Arviointi
Hyväksytty / Hylätty (Hyväksytty vastaa arvosanaa 3 asteikolla 1–5)